I Malacca

27.2.2013 3:21
Vi är framme i Malacca! Men den 150 kilometer långa resan tog oss ungefär åtta timmar och gjorde vi den igen skulle vi nog överväga chartrad taxi, som också lär ska vara ett alternativ, i stället för taxiresa - bussresa - taxiresa. Vi hade inte heller bokat något hotell i förväg, och det gjorde också att vi var rätt trötta när vi äntligen kom fram till det boende vi hittade.
Nu är vi lite lätt möra men ska se vad stan har att erbjuda!

En vecka

25.2.2013 14:26
På basis av er internetaktivitet verkar det som att våren kommit till Finland. Om en vecka kommer vi hem och gör er sällskap, antagligen lagom till takatalvi första omgången.
Vi har haft det så skönt här i Desa Parkcity att åtminstone jag blivit lite bekväm av mig, men i morgon återvänder vi till luffarlivet och åker till Malacca. Det är en stad som finns på Unescos världsarvslista, präglad av den brittiska kolonialtiden. Vi var på vippen att missa den och åka raka vägen mot Singapore igen, men vår värdfamiljs finska barnflicka Aino tipsade oss om Malacca, beslöt vi oss i all hast att åka dit. Staden ligger bara ungefär två timmars bilfärd från KL och där lär ska finnas intressant arkitektur och många av Malaysias äldsta kyrkor och moskéer. Eftersom Malacca ligger vid kusten finns det också några stränder i trakten. För egen del är jag klar med strandliv för den här resan, men om vi får lust kan vi ännu åka på dagsutflykt till någon tropisk ö.

Familjesöndag

25.2.2013 5:11
Vi fick följa med till klubbhuset i Desa Parkcity och spenderade en skön familjesöndag där. Att A sov i vagnen under lunchen och att jag sedan fick slumra en stund i solstolen i skuggan gav den här söndagen fem solar av fem möjliga.
Vi har använt vagnen mindre och mindre, men här är det faktiskt någon idé att ta den med. Vägarna är framkomliga!
Anna och Leo tar det lugnt, jag i bakgrunden.

Desa Parkcity

25.2.2013 4:57
Senast vi var i Kuala Lumpur bodde vi i kärncentrum. Nu bor hemma hos finlandssvenska Anna och Andreas i deras härliga hus i en liten nybyggd stadsdel med gröna parker, trottoarer och västerländsk standard. Vi är dessutom bortskämda med en egen våning för oss själva, två rum och egen toalett.
För oss har det här varit sköna dagar med lite vanligt lugnt familjeliv och jag inte haft lust att göra något annat än att hänga vid poolen och syssla med vanliga vardagliga sysslor som butiksbesök och till och med lite matlagning.
- Jag skulle flytta till det här landet och bo i det här huset, säger Juni.

Ännu några

25.2.2013 4:53
Några bilder från Hat Yai ännu.
Det här är för mig allra mest Asien. Jag gillar det!
Linus blev kompis med en kille i en databutik. Vi fick skjuts med hans pickup till nattbussen.
Vi hängde vid poolen efter att vi checkat ut från hotellet men väntade på att nattbussen skulle gå. Det går nästan alltid att ordna!

Tillbaka i KL

23.2.2013 13:30
För två kvällar sedan tog vi nattbussen från Hat Yai till Kuala Lumpur, dit vi nu alltså kom för andra gången på vår resa. Det visade sig att vi hade vänner i staden och fick det generösa erbjudandet att få komma och bo hos dem i några dagar.
Juni är överlycklig över att ha en jämngammal kamrat att leka med på sitt modersmål och vi vuxna njuter också av det trevliga sällskapet, den fina omgivningen i en för oss helt ny sida av KL.
Återkommer med bilder!
För två år sedan åkte vi förresten nattbuss från Nairobi till Mombasa. Det var en fruktansvärd upplevelse. Den tvåvåningsnattbuss vi åkte nu hade stora säten (tre på en rad) som gick att luta långt bakåt. Det jobbigaste var att bussen var så kall, luftkonditioneringen gick på max. Trots varma kläder frös jag och Linus en del. Barnen däremot sov lugnt genom så gott som hela resan och var mest utvilade av alla när vi kom fram.
Från Nairobi till Mombasa.

Vad som hände när vi kom till Hat Yai

21.2.2013 8:40
När vi bland övriga turister berättat att vi ska åka till Hat Yai har de flesta sett överraskade ut medan några rynkat på näsan. - Vad ska ni göra där? har de undrat.
Men faktum är att nästan alla thailändska stränder är väldigt turistinriktade och även om det inte är något fel på det är det också roligt att se glimtar av det riktiga Thailand.
Vi är hittills mycket förtjusta i Hat Yai. Här ser vi på riktigt något av den thailändska vänligheten som är så berömd. På många av de ställen vi vistats hittills märker man att många thailändare är urtrötta på turisterna, trots att de nog kämpar på med sina leenden.
I Hat-Yai, som är känd som en rätt orolig stad med många turister från främst Malaysia och Singapore, har vi hittills bara mött vänliga människor och njuter också av den mysiga atmosfären. I butikerna och marknadsstånden finns annat än trikåklänningar och solglasögo. Här finns bokhandlar, bagerier, musikbutiker och lokala caféer.
När strosade omkring i går fick vi gåvor av flera glada butiksägare, bland annat bakelser och färsk frukt.
Nöjda och belåtna gick vi hem och sov en skön nio timmars natt, glada över att fått känna lite stadspuls igen.
Vi testade prinsesstolarna i lobbyn.
Vi svalkade oss i poolen (det var ju den där minibussen som tog oss hit).
Barnen blev på nytt sevärdheter.
Vi strosade omkring.
Vi åt grisspett från gatukök.
Vi stannade när vi så skulle.
Vi tittade på utsikten.
Vi åt på en "riktig" restaurang.
Vi åkte tuk-tuk till hotellet.

Longtail boat

20.2.2013 20:00
Sista dagen på Koh Lanta åkte vi på båtutflykt med våra tyska vänner som vi träffade redan på Langkawi. Vi har träffats många gånger under veckorna som gått, och J är mycket besviken över att det nu ser ut som att våra vägar inte kommer att mötas fler gånger.
- Om man har fått en kompis så ska man nog träffas på nytt, konstaterade J och hon har ju så rätt egentligen.
Vi åkte ut till Old town Lanta för att därifrån ta en longtailboat.
Några backpackers följde med i vår båt.

Vår strand

20.2.2013 10:58
Vi bodde förresten på Khong Klong beach på Koh Lanta, om någon undrade. Den var lång och lugn, även om det fanns resorter längs med stora delar av stranden. Har man större barn som tycker om att bada mycket är stranden inte optimal, eftersom den inte är långgrund. På morgonen och kvällen är den också, på grund av tidvattnet, delvis täckt av korallstenar. Eftersom vi hade pool, och barnen inte är överförtjusta i att simma i havet, fungerade det bra.
Till thaistrandupplevelsen hör ju massagehyddor och söta restauranger med längs med stranden, och Khong Klong var på inga sätt ett undantag. Vi gick alla på massage, utom lillgrabben som har lite svårt med att ligga stilla. Barnmassagen höll på ungefär en halvtimme och var mycket uppskattad av en liten dam som rundade av massagen med att somna.
Thaimassage för barn är en lätt massage med olja.
Khong Klong beach.
Vår egen restaurang.
Vi beställde in lite Pasta Bolognese, sista kvällen till ära.

Hört på minibussen

19.2.2013 10:59
- Hur många personer ryms in i en thailändsk minibuss?
- Alltid en till.
Vi är nu i varje fall tryggt framme i Hat Yai. Här ska vi tillbringa två nätter och sedan ta oss vidare till Malaysia igen!

Little J

17.2.2013 4:00

Några glömda

16.2.2013 20:56
Några bilder från Langkawi som jag tycker förtjänar publicering.

Mera mat

16.2.2013 16:51
Rätt ofta äter vi take-away mat från något gatukök, eftersom det är ganska stressigt att gå på restaurang med en ettåring. Men ungefär en gång om dagen går vi också ut och äter.
Det finns inget morgonmål på vårt hotell, men eftersom vi har kylskåp köper vi hem yoghurt, smörgås och pålägg och äter en riktig finsk frukost. Godare än vi ätit i Finland på år och dagar, där det bara är trist naturella yoghurt och präktig hemmagjord osötad äcklig müsli med linfrön som gäller. Lyxen i att äta cornflakes till morgonmål. Det tänker jag faktiskt fortsätta med!

Arbetsrummet

16.2.2013 12:49
Vi jobbar alltså några timmar per dag, både jag och Linus. Eftersom han behöver vara i kontakt med sina anställda då de är vakna i Finland, jobbar han om kvällarna. Därav har mitt arbetspass blivit förlagt till förmiddagarna och då sitter jag inte så sällan på den här platsen, i anslutning till restaurangen på vår resort.
Det känns helt okej.

Beprövat koncept

16.2.2013 3:45
Morgonhäng på stranden.
Mitt på dagen ligger förresten stenarna ni ser på stranden på grund av tidvattnet långt under vattenytan och då snorklar vi ibland bland dem och tittar på spännande fiskar.

Maten

16.2.2013 3:38
Vi har kommit till det skedet av vår resa och vistelse på Koh Lanta att det enda som känns riktigt intressant är maten. Det gäller att optimera - äta så mycket att man blir tillfredsställd men så lite att man snabbt blir hungrig igen och kan äta på nytt.
Är det här normalt?
Bästa sättet att testa nya rätter är förresten att gå på marknad. Thailändsk marknad är hur roligt som helst. Och i jämförelse är inte marknaden på Nykarleby torg särskilt mycket att hänga i julgranen. Vad beror det på, att vi i modern tid i Finland inte finner något nöje i att samlas under såna former längre?
Lösgodis!
Vi åt inte av de här larverna men nog av några gräshoppor och andra maskar.
Miniägg.
Bakelser.
Marknadsfolket.

Djuren

13.2.2013 5:32
Högholmen kan se sig i baken.

It´s a dangerous world

13.2.2013 5:30
Jag läser på hbl.fi att Mattlidens skola evakuerats efter en brand, att en fabriksbyggnad i Köklax står i lågor och att det varit skottdrama på Shellen i Alberga.
Eftersom vi nu inte tagit några risker med att hänga i Esbo i februari kan vi väl åka buss genom de södra thailändska delstaterna trots att svenska utrikesdepartementet inte rekommenderar det?
Två nätter har vi i alla fall bokat i thailändska Hat Yai och på något sätt ska vi väl ta oss över gränsen.
Så här kan det i bästa fall se ut när vi åker buss.
Och så här såg det ut senast vi var i en större thailändsk stad, Satun.
Vårt hotell.

Fint och fult

12.2.2013 20:20
Vi hade inte bokat något husrum på Koh Lanta och blev av Thailands officiella turistbyrå höra att över 80 procent är bokat eftersom det är högsäsong. Vi blev hänvisade till en resort som måste ha varit riktigt fin för tjugo år sedan, men som nu är rätt nedgången. Här är det inte så noga med saker och ting men det viktigaste fungerar. Vi trivs ändå riktigt bra och har beslutat oss för att stanna här i ytterligare en vecka. Vi har ju en fantastisk utsikt över poolen och havet från vårt rum med glasdörrar.
Nattdopp
Christa
Morgonen sedd från terassen.
Linus
Ja, och så hotellbyggnaden då. Lite som en thailändsk version av Juthbacka, inte så illa. Solstolarna plockas dessutom ihop av gårdskarlen om de, som här, råkat gå i tusen bitar.

Lillgrabben

12.2.2013 16:16
Han är kanske inte den mest avkopplande killen att resa med, men nog är han ju allt bra rolig att ha med ändå, lillgrabben.

Fem nyanser av sand

12.2.2013 8:07
Vi lever fortsättningsvis på förmiddagar och kvällar. För att få denna ljuvhet måste man tydligen offra lite i temperaturbekvämlighet där mitt på dagen.

Ligger efter

12.2.2013 8:03
Vi har tagit mycket bilder under veckan som gått, men jag har inte hunnit uppdatera. Något av det bästa/sämsta med det här stället vi bor på är ju att nätet fungerar bara i restaurangen/receptionen. Dessutom gick ju skärmen till Linus dator sönder på Langkawi, dagen efter att strömkabeln till min dator pajade. Nu har vi ny strömkabel men alltså bara en dator.
Familjeporträtt, taget med självutlösare, här!

Lite regn

11.2.2013 5:10
Vi får kanske lite regn i morgon. Som vi ska mysa!

Samma gamla jag

11.2.2013 5:03
Det är en värdefull erfarenhet att få åka bort hemifrån för en så pass lång period. Trots att sex veckor ju inte är särskilt länge. Jag har varit på många långväga resor utomlands, men de flesta har varit max två eller tre veckor långa.
Vissa stunder av vissa dagar längtar jag intensivt hem, andra stunder under samma dag önskar jag att jag alltid fick stanna.
Den insikt som slår alla som reser är väl att ingenting egentligen ändrar bara för att man lämnar den bekanta omgivningen. Våra personer försvinner ingenstans. Det kan ju kännas lite trist, att man åker så långt bort men är tvungen att dras med samma gamla jag. Att vi är ansvariga för våra liv och vad vi gör av dem också då vi halvligger i skuggan, då sanden som sluter sig omkring våra fötter är varm och allt vi ser är bara hav.

Den längre vägen

10.2.2013 3:57
Om man befinner sig på Langkawi kan man ta en färja raka vägen till Koh Lanta och den här lilla trippen tar då ungefär tre timmar i anspråk.
Man kan också ta en färja till Satun, en buss till Krabi (det gör man kanske om det skulle råka vara så man behöver skaffa datadelar) och därifrån ta en buss till Koh Lanta. Då kan resan ta ett och ett halvt dygn.
Vi tänkte egentligen åka till Ao Nang där min kusin bor, men hittade inget lämpligt boende så då fick det bli Koh Lanta.
Här har vi det utomordentligt bra! Boendet går under kategorin "Man-får-vad-man-betalar-för" men vi har rena lakan, pool, ett stenkast till stranden och en terass i marknivå. Underbart!
Det här känns som en riktigt skön etapp av resan och vi har nästan bestämt att vi kommer att stanna på ön i de två veckor vi tillåts vara i Thailand. Vi visste inte att man bara får stanna 15 dagar då man anländer till landet med båt. Kommer man med flyg får man stanna 30 dagar. Att förlänga vistelsen med 7 dagar för 4x70 euro känns inte så lockande.

Satun

7.2.2013 13:22
Vi lämnade Cenang beach och vår sjabbiga lilla bungalow på den underbara stora stranden, hoppade på en färja och tog i land på thailändsk mark.
Vi kom till staden Satun och i morgon fortsätter vår resa norrut. Allt väl!

En önskan

5.2.2013 13:38
En önskan har jag. Lite färre myggbett under natten som kommer.

Vardagen börjar (lite grann i varje fall)

4.2.2013 6:35
Vi har nu semestrat oss gula och blå i veckorna två, och nu är tanken att månaden som kommer ska innehålla distansjobb för oss båda. Vi kommer antagligen att åka över till Thailand, men först ska vi spendera ännu några dagar på Langkawi, där vi för tillfället huserar i en liten bungalow mitt på stranden.
I morgon åker också vårt resesällskap hem, så från och med nu är det vår lilla familj som ranttar runt.
Vi är alla lite småförkylda, men vid mestadels gott mod!

Mera kontraster

2.2.2013 15:39
Vi har svettats bland plaststolar och smutsiga betonggolv då vi inmundigat våra kycklinggrytor, men plötsligt befann vi oss vid Medelhavet och beställde in en pizza!
Christa
Så här ser de finaste restaurangerna ut i vår by.
Plötsligt hamnade vi här.

Tanjun Ruh

2.2.2013 15:34
Vi bor allså intill en ganska lång strand på norra sidan av ön Langkawi. På den östra delen av stranden finns några lyxhotell, men mellan dem och oss finns någon kilometer ganska öde sandstrand. I december lär här ska vara mera turister men nu är det bara vi och några förbipasserande då och då.
De enda andra turisterna vi mött på stranden är en tysk familj med barn i nästan exakt samma åldrar som våra. De ska stanna 9 veckor, hade också flugit till Singapore och är precis i början av sin resa. Vi har redan bestämt att vi ska träffas då både vi och de fortsätter vistelsen på den mera turistiga stranden Cenang.

Tre vänner små

2.2.2013 15:33
Juni var överlycklig för en timme eller så då hon fick leka med grannflickorna. Goa tjejer.

Ljudbild

2.2.2013 15:23
Malaysia är det mest muslimska land jag hittills har besökt. Lite märkligt känns det att gå omkring så lättklädd man bara täcks på grund av värmen, medan 80 procent av alla andra kvinnor bär långbyxor och slöja. Varje dag ser vi också många indonesiska turister i burka.
Några gånger om dagen hör vi också böneuppropen. I går kväll ljöd det på fredagsmarknaden, som livade upp vår lilla by.

Glamouren

2.2.2013 15:01
De gånger man byter bajsblöja i bakluckan utan rinnande vatten i trettiofem graders hetta känns havsbrus och paraplydrinkar ganska långt borta.
Linus
Den glamourösa bilen har vi under veckan i Langkawi. 60 ringplings i dagen kostar den, dela det med fyra så har ni priset i euro.
Lite skärrade efteråt, men välbehållna.

En måltid

2.2.2013 1:45
Vi äter det mest här i Malaysia. Mest köper vi billig mat från lokala restauranger och har testat kyckling, nötkött, lever, olika bakverk, lokalt bröd. På matstället närmast oss kostar en liten portion ungefär två ringit, vilket är ungefär 50 cent. Vi bor på ett rätt öde ställe långt från de större turiststränderna, där samma portion kostar minst det tredubbla.
En dag köpte vi nyslaktat nötkött och kyckling på den lokala marknaden. Vi fick med både fötter och inälvor för 2 euro kilot (en hel del fina bitar också) och speciellt kycklingköttet var underbart gott och saftigt. Så färskt kött får man ju nästan aldrig i Finland.
Visste ni förresten att en stor del av maten (och stor del av annan asiatisk mat) här innehåller stora mängder natriumglutamat? Det säljs som en krydda som vilken annan i små påsar och används friskt av en del restauranger.
En delad måltid.
Fried rice.
Godaste morgonmålsbrödet.
Morgonmarknaden där man kan köpa bland annat kött och grönsaker.

Jag är Christa. Jobbar med text och bild. Bor i södra Finland. Du når mig på christamickelsson(at) gmail.com.